Korting, aanbiedingen en bonussen: waarom zijn we hier zo gevoelig voor?

Nederlanders staan erom bekend zuinig te zijn. Dat is niet per se een slechte eigenschap, want het kan je natuurlijk ook veel opleveren. Het zit namelijk ook in je identiteit opgesloten. Daarom gaan we er ook altijd op in wanneer we de kans krijgen. Je bent namelijk op die manier opgevoed, zo lijkt het. Dat geldt overigens voor elk soort korting dat je kan krijgen, van een gratis boodschap tot een bonus in een online casino. Waar zit dat toch in, dat je hier zo graag voor gaat als het kan?

Zuinig op je geld

De belangrijkste reden waarom we zo graag voor kortingen en bonussen gaan is eigenlijk heel simpel. Je bent gewoon zuinig op je geld. Zie je een kans om meer uit je vermogen te halen? Dan pak je die natuurlijk graag aan. Dat kan je bijvoorbeeld doen door een casino bonus te pakken wanneer je je inschrijft bij een online casino. Op die manier heb je 'gratis' geld om mee te spelen en kan je voor je gevoel dus dubbelop winnen. Dat maakt het eigenlijk ook wel heel aantrekkelijk. Het is alles wat je nodig hebt om er nog meer van te genieten. Check wel eerst de voorwaarden van de bonus.

Een goed gevoel

Wanneer je ingaat op een aanbieding of een bonus, dan geeft dat je ook gewoon een goed gevoel. Je hebt dan namelijk de slimme zet gedaan. Je hebt hetzelfde, of meer, maar dan voor een lager bedrag. In dat geval ben je natuurlijk altijd beter af. Er zit natuurlijk wel een klein punt van aandacht in. Je moet namelijk wel zorgen dat je hier alleen maar op in gaat, wanneer je het ook echt nodig hebt. Anders dan blijkt het namelijk helemaal niet zo te zijn dat je voordeliger uit bent. Dat is dus wel van groot belang.

Niet anders dan anderen

Hoewel Nederlanders de naam hebben op deze manier met bijvoorbeeld kortingen om te gaan, is het niet zo dat ze heel anders tegen de zaken aankijken dan anderen. Het is ook in andere landen zo dat dit soort psychologische factoren een rol spelen. Het is juist ook zo dat koopjesfestivals zoals Black Friday uit de Verenigde Staten en Singles Day uit China komen overwaaien. Daar hebben ze dus dezelfde acties en bonussen waarmee de consument wordt verleid om aankopen te doen tegen een veel lagere prijs. Het is dus niet gek dat je hier ook gevoelig voor bent.

Dat je gevoelig bent voor aanbiedingen en bonussen hoeft ook niet slecht te zijn. Denk aan het kopen van een leuk cadeau voor haar of een cadeau voor man. Je kan een leuk cadeau net zo goed kopen wanneer hier een aanbieding voor is. De kwaliteit gaat niet achteruit, het enige effect is een lagere prijs. Wel zo voordelig niet waar?